18 Temmuz 2013 Perşembe

Öğretim Görevlisi Maaşları ne kadar?

Öğretmenliğin bir üst mertebesi olan öğretim görevlileriüniversitelerde ders verirler. Üniversitelerin kendi bünyesinde çeşitli sıfatlarda görev alan öğretim görevlileri kendi arasında belirli hiyerarşik düzende dokuyu korurlar.
Bu mesleği icra edenler devlette MEB kadrosunda ki boşluğa göre adım atarak belirli kontenjanlar dahilinde uygun şartlar görülürse atanması gerçekleşebilir. Yüksek lisansını tamamlayıp iyi bir ALES puanı devamında da iyi bir KPDS puanı ile atamalarını asistanlıktan başlayan unvan ile zaman içinde doktoranın tamamlanmasıyla birlikte Yardımcı doçentliğe doğru adım atarlar. Belirli tezler, araştırmaları yerine getiren öğretim görevlileri zaman içinde önce Doçent olarak anılır daha sonra Profesörlüğe ulaşabilirler. Gerçekten zamanını araştırmalara vermiş bir öğretim görevlisi yeterli zamana, çalışmaya, imkana ve tabi ki başarıya sahip ise Ordinaryüs Profesör olabilir.
Bu vasıflar bireyin kariyerini ve amaç edinme haline güçlü kılar.

Ordinaryüs Olmak

Profesörlük üzerinde belirli bir deneyime sahip olmak (5 yıl kadar bir süreç) şartıyla öğretim üyelerinin kendi aralarında verdiği kararda ordinaryüs sıfatına layık olma güdüsü ileri sürülür.

Öğretim Görevlisi Hiyerarşisi

  • Öğrenci Asistan
  • Lisansli Asistan
  • Yüksek Lisanslı Asistan
  • Doktor Asistan
  • Yardımcı Doçent
  • Doçent
  • Profesör
  • Ordinaryüs Profesör

Öğretim Görevlisi Maaş Değerlendirmesi

Yukarıdaki listede görüldüğü üzere insanın yıllarını harcamasıyla ancak mümkün olabileceği hiyerarşik düzende merak edilen bir diğer husus bu kategorilerin kendilerine ait maaşları. Maaş konusu öğretim görevlileri için her zaman az görülmeye başlansa da vakıf üniversitelerinin devreye girmesiyle kaliteli tezlerle ilerleme sağlamış ve isim yapmış öğretim görevlilerinin Koç, Sabancı, Bilkent gibi üniversitelerin ilk tercihi olmakta ve dilediğince maaş ibareleri kabul görmektedir. Zira bu üniversitelere geçiş yapmak isteyen başarılı öğretim görevlileri devlet kadrosunu bir geçiş aşaması olarak düşünmektedirler. Buna örnek olarak bir çok öğretim görevlisi vermek çevremize bakmakla eş orantılı. Zira geçim derdinin yetersiz maaş politikalarıyla çarpık bir gelir dağılımı üniversite eğitimini bu şekilde etkilemiştir.

Özel (Vakıf) Üniversitelerinde Öğretim Görevliliği

Türkiye’de hızla artan vakıf üniversitelerinin egemenliği hemen her ile sıçrıyor, hatta İstanbul gibi uluslarararası şehirde hemen her semte dershaneler gibi türeyen Meslek Yüksekokulları ve üniversiteler Türkiye’nin artan eğitim gücünden bahsediyor. Böylesi atmosferde hemen her birey kendine uygun üniversite bulmakta güçlük çekmiyor. Zira üniversite eğitiminin gerekliliğinin ilk şart olduğu ülkemiz topraklarında artan üniversite sayısı öğretim görevlilerine sahip çıkıyor.
Çoğalan üniversiteli sayısı çareyi öğretim görevliliğinde bulurken hayallerde bunlar üzerine kuruluyor.

Kaliteli ve Kalitesiz Vakıf Üniversiteleri

Öğretim görevlileri vakıf üniversiteleri tarafından tercih edilirken şimdiler de vakıf üniversitelerde öğretim görevlisi kapma telaşı vakıf olmaktadır.

En İyi Vakıf Üniversiteleri

  • Koç Üniversitesi
  • Sabancı Üniversitesi
  • Bilkent Üniversitesi
Türkiye’nin üç büyük vakıf üniversitesi öğretim görevlilerinin çekim merkezi olmaktan kendini alamıyor. Zira buralarda eğitim veren görevliler kendi künyeleri için oldukça doğru seçim yaptığının düşüncesindeler.

En Kötü Vakıf Üniversiteleri

  • Atılım Üniversitesi
  • İzmir Üniversitesi
  • İstanbul Aydın Üniversitesi
Ekonomik olarak öne çıkan vakıf üniversiteleri orta direğin merkezi noktası haline gelmiş bulunmaktadır. Basit vakıf üniversiteleri YÖK tarafından kadro verilmemiş öğretim görevlilerini ve devletten emekliliğe ayrılmış Profesör ve Doçentleri toplar. Buralarda yorgun emekli ve çaylak kadro arasında kalan öğrenciler için verim ortamı sıfır olup öğrenciler artık buraya uğrak vermelerinin tek derdini diploma almak olarak görür.
Yukarıdaki listede açıklanan paragrafın birebir örneğidir. Ortalama bir araştırmayla isteyiş şeklinin bu tarz oluşuna nail olan bu tarz üniversitelerde kariyer düşünen öğretim görevlileri kararlarını tekrardan gözden geçirmelidir.


Öğretim Görevlileri Ne Kadar Kazanıyor

Devlette Öğretim Görevlisi


Devlet kadrosunda yer alan öğretim görevlilerinin maaşı kabataslak olarak şu şekildedir.
Profesör Doktor  Maaşları  ->  4.100 TL – 4400 TL
Doçent Doktor Maaşları ->  2.900 TL  - 3.300 TL
Yardımcı Doçent Maaşları ->   2.400 TL – 2.600 TL
Araştırma Görevlisi Maaşları -> 1900 TL – 2000 TL

Devlette bu yönde yer alan maaş kalemi vakıf üniversitelerinde değişkenlik çok fazladır.

Vakıf Üniversitelerinde Öğretim Görevlisi Maaşları

Büyük oynayan vakıf üniversitelerinin ortalama Profesör maaşı 7.000 TL – 18.000 TL arasında değişkenlik göstermektedir. Astronomik rakamlar da mevcuttur ama istisnalar kaideyi bozmaz diyerek Doçent Maaşlarını ele alalım.
Yardımcı Doçentler ve doçentler vakıflarda 4.000 – 10.000 TL arasında değişen maaşa sahiptirler.
Özel sektörde araştırma görevlisi maaşı ise devlet üniversitelerinden de düşüktür ve 1.100 TL gibi rakamlarla yer edinilir.